Carti despre AIKIDO

SEMNIFICATIA CULORILOR CENTURILOR IN AIKIDO de Marcu Mircea si Apostolescu Radu

ASOCIATIA ROMANA DE AIKIDO

Sectia Takemusu Tenchi Ryu

Centura Alba – Inceputul

“Pur si fara cunoasterea principiilor AIKIDO. Asemenea cresterii unui Brad, samanta trebuie acum plantata si ingrijita pentru a dezvolta radacini puternice”.

Elevul nu are cunostintele Aikido si incepe de la “zero”(este pur).

Culoarea chimono-ului(gi/keikogi). Incepe practicarea AIKIDO.

Puritatea si curatenia sunt adesea semnificatia culorii albe.

Deseori asemanat cu lumina din care se refracteaza celelalte culori.

Rasaritul cu lumina sa alba este momentul intoarcerii la viata, la activitate, dezvaluind o bolta cereasca fara culori dar incarcata de potentialul de manifestare al tuturor elementelor cunoscute, implicit al manifestarilor ciclice ale soarelui in drumul sau spre apus, spre finalul zilei.

Centura Galbena

„Samanta razbate/incepe sa vada lumina soarelui.”

Elevul incepe sa inteleaga bazele Aikido-ului.

Aceasta centura o primeste cand incepe sa-si insuseasca primele notiuni de AIKIDO si detine primele tehnicide miscare.

Galbenul reprezinta razele soarelui ce strabat azurul ceresc avand puterea divinitatilor din lumea cealalta. Intre alb si galben exista o afinitate profunda, fizica.

Galbenul-auriu este culoarea pe care o are pamantul inainte de inverzire.

Galbenul construieste entuziasmul vietii si optimismul.

Este simbolul tineretii si confera energie.

Centura Portocalie

„ Soarele incepe sa creasca planta. Odata cu cresterea ei doar frumusetea vietii este remarcata deocamdata, dar mai putin imensa putere din interior.”

Elevul incepator vede frumusetea artei Aikido, insa nu a experimentat inca puterea tehnicilor sale.

Primeste aceasta centura dupa ce a trecut de primele miscari si incepe sa-si doreasca sa mearga in continuare si sa asimileze pentru a trece la un nou stadiu.

Aceasta culoare simbolizeaza in primul rand punctul de echilibru dintre spirit si material. Daca acest echilibru tinde sa se rupa intr-un sens sau intr-altul, portocaliul devine atunci fie revelatia iubirii divine, fie emblema materialismului.

Este vorba despre rasa/imbracamintea de culoarea sofranului a inteleptilor calugari budisti si crucea din catifea portocalie a Cavalerilor Sfantului Duh.

Portocaliu este culoarea bucuriei si a intelepciunii, ofera caldura.

Centura Verde

„Vlastarul este ascuns intre brazii inalti si trebuie acum sa razbata pe propria cale ascendenta, dezvoltandu-se si crescand in putere”.

Elevul incepe sa-si inteleaga locul si drumul in varietatea cailor de cunoastere

(artelor martiale) din experienta umana. El trebuie acum sa-si consolideze practica pentru a promova in grad. Tehnica elevului dezvolta putere. Componentele tehnicilor de baza incep sa lucreze la unison. Primeste aceasta centura cand si-a insusit tehnica procedeelor de baza si intrevede spiritul acestora.

Verdele echilibreaza energiile, dezvolta sensibilitatea si compasiunea.

Verdele este culoarea regnului vegetal in plina reafirmare, a apelor regeneratoare. Simbolizeaza fertilitatea, armonia si prospetimea.

Are o dubla polaritate: verdele mugurilor si verdele mucegaiului.

Centura Albastra

“Copacul se inalta la cer catre noi inaltimi.”

Depasind mijlocul distantei, elevul isi concentreaza energia catre nivelul de centura neagra,

dezvoltandu-si intuitia, constienta de sine, si propria constiinta/intelegere (propriul nivel de acces la constiinta colectiva). Incepe sa-si doreasca mai mult, si prin vacuitate si intelepciunea capatata incepe sa i se deschida Calea. Elevul incepe sa-si dea seama de vastitatea posibilitatilor oferite de AIKIDO. Dobandeste acest grad  impreuna cu centura albastra cand deja incepe sa-si doreasca mult mai mult de la AIKIDO.

Albastrul calmeaza, relaxeaza si aduce pacea.

Albastrul este cea mai imateriala dintre culori.

Albastrul este culoarea celei mai ascunse parti a Sinelui nostru, este culoarea introvertirii si a lucrurilor profunde. Atunci cand te imbraci in albastru, exprimi nevoia de a-ti impartasi, comunica si exprima sentimentele.

Centura Maro

“Copacul este ferm inradacinat in pamant.”

La acest nivel elevul si-a cultivat deprinderile, dezvoltandu-si radacini adanci in practica AIKIDO. Capacitatile fizice s-au dezvoltat dar lipseste controlul; de aceea disciplina fizica si mentala trebuie acum dobandite.

Odata cu obtinerea acestei centuri practicantul isi poate asuma responsabilitatea deschiderii unui dojo pe care sa-l conduca asistat de o persoana cu grad superior. Asadar primeste centura cand invatatorul lui (sensei) decide ca isi poate asuma anumite responsabilitati si este demn de a trece la un nou stadiu de pregatire si la felul de a( pre)da in continuare.

Culoarea maro poate face loc simtului masurii si discernamantului.

Centura Neagra

“Copacul a ajuns la maturitate si a „depasit” intunericul… trebuie acum sa-si planteze propriile seminte, pentru viitor.”

Elevul si-a cultivat cele sase grade (Kyu) ale Aikido. El a „absorbit” toate cunostintele gradelor „colorate”, a depasit/asimilat nivele succesive de instruire.

De acum el trebuie sa „rodeasca” impartasind din experienta si cunostintele acumulate, cultivandu-si propria valoare unitara si atragand proprii discipoli. Miscarile fizice au fost asimilate pana la acest moment, urmeaza desavarsirea spirituala si intelegerea semnificatiilor tuturor lucrurilor invatate. Incepe desavarsirea.

Culoarea neagra este creata atunci cand toate culorile spectrului luminii au fost absorbite intr-un obiect. Acel obiect a „preluat controlul” culorilor si le-a retinut.

Daca o singura culoare ar fi „scapat”, obiectul n-ar mai fi fost negru ci ar fi devenit vizibil in acea culoare.

Culorile intregului spectru sunt legate impreuna si nu sunt reflectate in afara obiectului, rezultand absenta culorii, pe care o numim negru.

Negrul este protectiv in timp ce activeaza energiile corpului fizic individual.

“Semnificatia culorilor centurilor in AIKIDO” –

lucrare infaptuita de Radu Adrian Apostolescu si Mircea Marcu (practicanti de AIKIDO).

ETICHETA IN DOJO

TAKEMUSU TENCHI RYU

“Scopul etichetei (reigi saho) este autoapărarea” – Sensei Katsuyuki Kondo

Toate regulile sunt la fel de importante ! Nu este nici una mai presus de alta; de aceea ele trebuie respectate intocmai !

Principalul scop in dojo este antrenamentul in Aikido – Arta Pacii, astfel devine usor de inteles atitudinea corespunzatoare ce trebuie avuta aici.

AIKIDO nu este doar o tehnica de aparare si contra atac, ci este si un mijloc de educatie. Mai ales copiii si juniorii trebuie educati si “crescuti” in spiritul membrului activ al societatii umane. Tinerii terbuie sa fie activi, sa se dezvolte fizic si pur sportiv, dar sa-si dezvolte si latura spirituuala. Sarcina de baza in artele martiale este educatia omului. Se urmareste de asemenea respectarea etichetei si ceremonialului, comportamentul adecvat in societate si respectul cuvenit tuturor participantilor la viata pe care o desfasuram in comunitate. Fiecare practicant de AIKIDO trebuie sa se simta liber, recunoscut si ocrotit in colectivitatea sportiva, si in societate, gasind aici crestera increderii in fortele proprii, a personalitatii sale in formare si a modelarii caii proprii vietii sale.

Sosirea in DOJO ( dojo = “locul unde se gaseste Calea” sau “locul Iluminarii”)

  • Fii punctual la antrenament.
  • Nu depasi 15 minute nici inainte nici dupa ora stabilita.
  • Punctualitatea arata o parte a caracterului tau.
  • Intarzierea sa fie ocazionala si nu obisnuinta.

Deci Dojo, este un loc al intalnirii oamenilor si din aceasta cauza se va evita orice ar putea influienta in rau desfasurarea antrenamentului, sau deranja pe ceilalti aikidoka. Se va evita mai ales strigatele si convorbirile puternice.

Salutul (RITSUREI) la intrarea in Sala (DOJO)

  • Atat la intrarea in sala cat si la iesirea din sala saluta-i pe cei prezenti printr-o plecaciune stand in picioare (RITSUREI): bratele sunt intinse, ramanand langa solduri, picioarele sunt lipite, genunchii sunt intinsi.
  • Salutul trebuie sa fie demn si respectuos.

Salutul (ZAREI) la intrarea pe Saltea (TATAMI)

  • De fiecare data cand intri si/sau iesi de pe saltea vei saluta pe O Sensei, Instructorul si ceilalti practicanti din genunchi (ZAREI): se aseaza pe saltea intai palma stanga, apoi cea dreapta, intinse. Degetele groase si cele aratatoare de la cele doua palme se tin lipite formand un triunghi. La ridicare ordinea de miscare este inversa. (Trecerea din pozitia naturala, shizen tai , in pozitia seiza, este unul din primele exercitii pe care fiecare incepator trebuie sa si le insuseasca pentru controlul centruli corporal).
  • Daca antrenamentul a inceput deja, nu intri pe saltea pana nu ceri permisiunea instructorului (sau persoanei care tine antrenamentul).
  • Pentru a incepe si pentru a termina cu bine o treaba (antrenament sau altceva), trebuie sa poti sa te stapanesti/controlezi, sa nu fi repezit, obraznic, necugetat, provocator.
  • Cand instructorul salii (Sensei) intra in sala si/sau pe saltea se anunta prin comanda verbala “Atentie!” (“Yame!”) si acesta este salutat (RITSUREI).
  • Respecta gradul. Incepatorii au obligatia de a asculta indicatiile celor mai avansati. Cei avansati au obligatia de ai ajuta pe incepatori sa progreseze. Ordinea centurilor se va aplica si pentru cei care tin antrenamentul (instructori/practicanti mai avansati).

Tinuta

  • Ca incepator poti folosi un costum de trening dar ca avansat esti obligat sa porti Kimono (KEIKOGI) si centura (OBI) corespunzatoare gradului obtinut.
  • Costumul sa fie curat (la fel si corpul tau) si bine aranjat, iar din motive de siguranta dar si estetice unghiile vor fi taiate si ingrijite, parul prins (daca este lung), fara nici un fel de bijuterii (inele, bratari, lanticuri, cercei, cordelute, piercinguri) si sub nici o forma mestecand guma, bomboane, pastile, tutun.
  • Sa ai intotdeauna la tine o batista sau un prosop pe care sa-l folosesti ori de cateori ai nevoie.
  • Pentru deplasarea inafara saltelelor, din motive de igiena, fiecare practicant va folosi “zori” (papuci de casa cu un deget).
  • Pe Tatami nu se intra incaltat !

Armele

  • Armele de la sala vor sta tot timpul la locul lor (in raftul destinat special pentru ele).
  • Nu vor fi folosite de nimeni fara acordul instructorului.
  • Nu folositi armele altcuiva decat dupa ce ati cerut voie proprietarului.
  • Armele, nu se izbesc (intre ele sau de suprafete dure), nu se verifica rezistenta, nu se pipaie (exista riscul accidentarii sau deteriorarii acestora).
  • Nu vor fi folosite arme care prezinta defecte. Acestea pot pune in pericol siguranta celor care le folosesc si a celor din jur(inclusiv a obiectelor din Sala).
  • Nimeni nu are voie sa se joace sau sa faca glume cu arme (ele fiind foare periculoase, putandu-se ajunge foarte usor la accidentari grave).
  • Ori de cate ori vor fi folosite, armele se iau din raft, se saluta arma in sine (RITSUREI); apoi cu arma in ambele maini se saluta O Sensei (RITSUREI), in semn de respect. Abia dupa aceasta se incepe practicarea tehnicilor cu arme.
  • Se vor folosi doar in scopul antrenamentului individual si/sau colectiv, cu cea mai mare atentie si seriozitate; exclusiv la indicatiile instructorului (pentru siguranta ta, a colegilor si a obiectelor din sala).
  • La terminarea tehnicilor cu arme, se saluta din nou armele si O Sensei (RITSUREI) dupa care vor fi asezate la locul lor (in raft).

Antrenamentul propriu-zis

  • Orice antrenament incepe si se incheie cu exercitiul de meditatie (MOKUSO) in care elevii se relaxeaza si se pregatesc pentru antrenament.
  • Imediat dupa meditatie (MOKUSO) se va executa salutul stand in genunchi (ZA) spre Altar (SHINDEN, KAMIZA) unde se afla fotografia lui O Sensei, apoi spre Instructor (SENSEI) si intre participantii la antrenament.
  • Asezarea practicantilor se va face in ordinea centurilor, de la dreapta la stanga, cu fata catre Altar (SHINDEN, KAMIZA).
  • Cel mai avansat dintre practicanti va da comenzile pentru salutul de inceput si sfarsit al antrenamentului.
  • In timpul salutului, cei care asista la antrenament au obligatia de a se ridica in picioare si de a fii tacuti pe parcursul acestuia.
  • Cat timp Instructorul explica tehnicile impreuna cu un partener, toti ceilalti practicanti stau in genunchi (ZA) iar cand acesta termina este salutat (ZAREI). Niciodata nu va sprijiiti de perete sau sa va intindeti picioarele.(In anumite cazuri se poate folosi si pozitia AGURA(turceste)
  • Daca Sensei va explica in mod individual un anumit detaliu, se va saluta (RITSUREI) imediat dupa aceea.
  • Inainte si dupa fiecare procedeu studiat iti vei saluta partenerul.
  • Nu se iese de pe saltea, decat pentru nevoi urgente si in nici un caz fara permisiunea instructorului.
  • Cand se paraseste mai devreme salteaua (TATAMI), eventual sala (DOJO), se asteapta momentul in care Instructorul (SENSEI) nu demonstreaza si se cere aprobarea pentru iesirea de pe saltea.
  • In timpul antrenamentului nu se vorbeste. Pe TATAMI vei vorbi cat se poate de putin. Motivul pentru care te afli aici este sa studiezi si nu sa-ti impui ideile celorlati.
  • Practicantii vor fi atenti sa nu se accidenteze, sa accidenteze pe altii sau sa deteriorieze obiectele din sala.
  • Esti responsabil pentru siguranta ta si a celor din jur in timpul antrenamrntului. Fii atent, neglijenta provoaca accidente.
  • Daca tu cunosti tehnica de studiat, dar partenerul tau nu o cunoaste atunci ii poti ghida miscarile dar niciodata corecta decat daca esti la nivel de Yudansha.
  • In timpul antrenamentului toate deplasările prin dojo se vor efectua doar pe marginea saltelei (tatami) pentru a nu deranja  practicantii şi pentru a nu fi predispuşi la accidentări involuntare;
  • În timpul cursului, dacă sensei/sempai asistă un grup din vecinătatea ta sau aduce explicaţii la tehnicile învăţate, este recomandabil să-ţi suspenzi antrenamentul, în aşa fel încât acesta să poată desfăşura demonstraţia în condiţii optime.

La finalul antrenamentului si inainte de plecare

  • Intotdeauna antrenamentul se incheie cu exercitiul de meditatie (MOKUSO) in care elevii se relaxeaza dupa efortul depus.
  • Imediat dupa meditatie (MOKUSO) se va executa salutul stand in genunchi (ZA) spre Altar (SHINDEN, KAMIZA) unde se afla O Sensei, apoi spre Instructor (SENSEI) si intre participantii la antrenament.
  • Asezarea practicantilor se va face in ordinea centurilor, de la dreapta la stanga, cu fata catre Altar (SHINDEN, KAMIZA).
  • Cel mai avansat dintre practicanti va da comenzile pentru salutul de la sfarsitul antrenamentului.
  • In timpul salutului, cei care asista la antrenament au obligatia de a se ridica in picioare si de a fii tacuti pe parcursul acestuia.
  • Fiecare si oricare practicant are responsabilitatea de a mentine sala (DOJO) curata permanent. Curatenia se face dupa fiecare antrenament. Nu astepta sa ti se spuna, arata initiativa.
  • Toţi sportivii au obligaţia de a participa la strângerea şi depozitarea materialelor sportive utilizate (individuale şi cele colective);

Principii fundamentale in orice DOJO:

  • Respecta profesorul, antrenorul sau instructorul si urmeaza indicatiile sale.
  • Sanatatea si integritatea fizica a partenerului si a ta este legea suprema.
  • Respecta si aplica regulile de baza in dojo, respecta eticheta si igiena.
  • Straduieste-te sa fi un bun exemplu la antrenamente, in viata sociala si perfectioneaza-ti caracterul. In budo, cel avansat, sau mai puternic, are indatorirea de a-l ajuta pe cel mai slab.

Respectarea urmatoarelor recomandari este utila atat pentru elevi cat si pentru maestri:

  • Gandeste si actioneaza dupa principiile Ju-Jitsu-lui, traieste natural si armonios, pastrandu-si mereu centrul.
  • Fiecare trebuie sa paseasca pe propria sa cale, do. Nu astepta ca altii sa te poarte. Participa cu regularitate la antrenamente si fii punctual.
  • Trateaza pe cel nou si mai slab cu atentie si afirma-te impotriva celui puternic.
  • O fapta mica este mai buna decat o vorba mare, deci nu vorbi, ci actioneaza.
  • Pretuieste partenerul si foloseste simplitatea, desparte principiile si respecta formele.
  • Nu fii egoist, ci modest si politicos. Exerseaza harnic si cu participare interioara.
  • Fiecare partener este pentru tine cel mai bun. Trateaza-l cu prevedere deoarece nimeni nu poate parctica artele martiale singur.
  • Ingrijeste-ti sanatatea si fereste-te de excese de orice fel. Practica regulat ingrijirea fizicului si poarta mereu rufe de corp si haine curate.
  • In caz de imbolnavire, nu se admite participarea la antrenament, deoarece periclitam sanatatea colectivului. Vom instiinta printr-un coleg antrenorul asupra stari de sanatate.
  • Sprijina din toate puterile masurile pentru propagarea si dezvoltarea Ju-Jitsu-lui.Ingrijeste aparatura de antrenament si pastraza ordinea in dojo.
  • Respecta-ti antrenorul, ai incredere in el si urmeaza-i indicatiile. Ramai si ca maestru un elev recunoscator.

“Cred că o modalitate de a înţelege eticheta poate fi obţinută făcând o analogie cu artele marţiale. Să luăm conceptul de maai. Maai este distanţa sau intervalul de luptă dintre doi adversari. Alegerea şi păstrarea unui maai corect reprezintă cheia succesului în atac sau apărare. Neadoptarea unui maai corect conduce la răniri sau moarte. Prin formele de eticheta maai-ul metaforic al tuturor părţilor implicate este definit şi menţinut pe parcursul interacţiunii părţilor. Astfel este obţinută o distanţă de siguranţă care conduce la un rezultat previzibil: păstrarea ordinii sociale. Lipsa păstrării acestui comportament necesar produce o modificare a acestui spaţiu psihologic. Uneia din părţi îi este violat spaţiul ceea ce o conduce la măsuri corective. Persoana ameninţată poate apela la puterea de sancţionare a grupului pentru a pedepsi violatorul. Privită în acest fel, eticheta este strâns corelată cu noţiunea de teritorialitate într-un context comportamental.”

Fragment din : Eticheta şi păstrarea bunăstării de  Stanley Pranin

Comments are closed.